10 دسامبر 2023- شواهد ارائه شده مبنی بر ارتباط بین مصرف لبنیات و بروز پیش دیابت، ناهمگون هستند. یک توضیح بالقوه برای ناهمگونی شواهد این است که رفتارهای بهداشتی و مصرف غذا با مصرف انواع لبنیات پرچرب و کم‌چرب متفاوت است.

در این پژوهش، محققان ارتباط بین انواع لبنیات با میزان چربی مختلف را با بروز پیش دیابت، مطالعه کردند. همچنین آنها به ارزیابی چگونگی ارتباط مصرف لبنیات با عوامل خطر متابولیک، رفتارهای سبک زندگی، و غذاها، به عنوان توضیحات بالقوه برای این ارتباط پرداختند.

به طور کلی، 74132 شرکت‌کننده از مطالعه آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت Lifelines بررسی شدند (میانگین سنی، 12.3±45.5 سال؛ 59.7 درصد زن). گروه لایف لاین (Lifelines) یک گروه و بانک زیستی پویای چند رشته ای بزرگ مبتنی بر جمعیت است که برای کشف عوامل تعیین کننده پیری سالم طراحی شده است.

محققان مصرف لبنیات این افراد را در شروع مطالعه با استفاده از پرسشنامه بسامد غذایی معتبر اندازه گیری کردند. پیش دیابت در پیگیری بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی/ کمیته کارشناسان بین المللی بر اساس گلوکز پلاسمای ناشتای بین 110 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر یا غلظت هموگلوبین گلیکوزیله ی بین 6.0٪ تا 6.5% تعریف شد.ارتباط ها با استفاده از مدل های رگرسیون پواسون که برای جمعیت شناسی اجتماعی، رفتارهای سبک زندگی، سابقه خانوادگی دیابت، و دریافت گروه غذایی تنظیم شده بود، تجزیه و تحلیل شد. ارتباطات با شبکه های مدل گرافیکی مخلوط ارزیابی گردید.

نتایج:

با میانگین پیگیری 1.1±4.1 سال، 2746 شرکت کننده به پیش دیابت مبتلا شدند (3.7%).در تجزیه و تحلیل رگرسیون، ارتباط خنثی برای اکثر انواع لبنیات یافت شد.

بیشترین چارک مصرف شیر ساده و شیر کم چرب در مقایسه با چارک های پایین تر از مصرف این دو محصول، با خطر بیشتر پیش دیابت همراه بود( RRیا خطر نسبی به ترتیب= 1.17 و 1.18).

اثر قوی اما غیرمعنی دار از نظر آماری بین مصرف ماست پرچرب با بروز کمتر پیش دیابت گزارش شد(خطر نسبی به ازای هر واحد سروینگ در روز=0.8).

تجزیه و تحلیل شبکه نشان داد که شیر کم‌چرب غالباً با غذاهای پر انرژی از جمله نان، گوشت و پنیر پرچرب مصرف می‌شود، در حالی که مصرف ماست پرچرب هیچ ارتباط واضحی با عوامل خطر سبک زندگی و مصرف غذا نداشت.

نتیجه گیری

در این گروه بزرگ از بزرگسالان هلندی، مصرف شیر کم چرب با خطر بالاتر پیش دیابت مرتبط بود در حالیکه ماست پرچرب ممکن است خطر ابتلا به پیش دیابت را کاهش دهد. ارتباط ناهمگن با نوع لبنیات و محتوای چربی ممکن است تا حدی به اختلالات ناشی از رفتارها و مصرف مواد غذایی مرتبط با مصرف لبنیات، مربوط باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231210/Study-shows-low-fat-milk-may-increase-prediabetes-risk-high-fat-yogurt-lowers-it.aspx